Värme, el och vatten

Värme, el och vatten

Här kan du läsa mer om hur vi värmer upp huset, hanterar gasspisar, kakelugn och vårt vatten.

Värme

Fastighetens gemensamma utrymmen och lägenhetens vatten värms centralt via fjärrvärme, Föreningen har abonnemangsavtal med Stockholm Energi, Stockholm Vatten och Fortum. Styrelsen tecknar abonnemangen, som förhandlas om i samband med nytt avtal. Kostnaden för det gemensamma utgör en del av avgiften för bostaden.

El

Flertalet lägenheter har trefas, medan några har enfas. Om du vill byta ut din gas- mot en elspis, kontrollera att du har trefas. Behöver du installera trefas står du själv för kostnaderna. 

Anlitar du en elektriker, kan du behöva komma åt elrummet i källaren.

Läs mer om elrummet

Kontakta styrelsen

Gas

Flera av lägenheterna har gas. Leverantören heter Stockholm Gas. 

Behöver du stänga av gaskranen, kontakta styrelsen. Kranen sitter i en av förråden, dit styrelsen har nyckeln. 

Kontakta styrelsen

Kakelugn/öppen spis

Flera lägenheterna i föreningen har kakelugn eller öppen spis. För att kunna använda din kakelugn/öppna spis, måste den vara provtryckt och godkänd. Hör med styrelsen om du är osäker.

Även om varje kakelugn/öppen spis har stenhäll (och luckor) som säkerhetsskydd, läs gärna brandkårens tips om hur du eldar.

Tips när du eldar (storstockholm.brand.se, nytt fönster)

Kontakta styrelsen

Vatten

Varm- och kallvatten debiteras gemensamt för fastigheten och ingår i avgiften.

Stockholms dricksvatten är mjukt, 4-6º dH. Tvål, disk och tvättmedel löddrar lätt i mjukt vatten och det räcker därför med en låg dos.

Behöver du stänga av huvudkranen till vattnet eller drabbas av en vattenläcka, hittar du huvudkranen i källaren. Kontakta Styrelsen i god tid. 

Din lägenhet värms med hjälp av vattenburen värme. 

Läs mer

Läs mer på Stockholm Vatten (stockholmvatten.se, nytt fönster)

Kontakta styrelsen